Historien om Gotlands bivaxdukar
Hur det började
Det började egentligen med att Sebastian hörde talas om bivaxdukar, och som förstaårsstudent startade företaget som ett litet hobbyprojekt på sidan. Han kontaktade ett par återförsäljare och fick snabbt god respons.
Det gick bra till en början, men trots intresset från återförsäljare så gjorde utbildningen samt lågt engagemang från andra inblandade att projektet hamnade på hyllan.
Vi båda (Leo och Sebastian) är ju då barndomsvänner, och har alltid haft igång olika kreativa projekt. Ena stunden har vi skrivit serietidningar ihop och andra gånger har vi fått för oss att sälja kanelbullar på tågstationen (listan fortsätter)
Historien fortsätter en dag då vi båda pratade på telefon. Vi hade inte pratat på ett tag och tänkte mest snacka av oss lite. Under samtalet kläcktes iden om vi skulle ta och starta upp något igen, som på den gamla goda tiden.
Sebastian berättade om bivaxdukar-projektet han dragit igång på sidan och Leo blev taggad. Där och då bestämde vi oss för att satsa helt ut på Gotlands bivaxdukar.
Vi satte igång
Vi började genast arbeta. Det var en hel del som skulle fixas. Vi skulle göra en hemsida, skriva texter, skapa sociala medier-konton, faktiskt producera bivaxdukarna, osv. Vi hade ingen erfarenhet med något som rör företagsamhet, så vi fick helt enkelt lära oss på egen hand.
Vi insåg direkt att vi behövde en riktig lokal, och flyttade sedermera in till en liten lokal på cirka 12 kvadratmeter.
Det gick trögt under vissa tider, med en ojämn försäljningsnivå. Ena dagen var vi på toppen av världen och andra dagar skrapade vi ihop våra sista ören.
Sebastian fick även under en sömnlös natt den geniala iden att konstruera en egen maskin, som skulle underlätta delar av produktionen något enormt. Efter ett par försök byggde vi tillslut ihop den.
Bit för bit började allt falla på plats. Vi bestämde oss för att försöka nå ut till hela Sverige på riktigt. Vi började satsa på online-försäljning...
...och allt började ta fart på riktigt
Den stora brytpunkten var när vi tog hjälp av en annonsbyrå för att få till vår marknadsföring. Det var ett stort och riskabelt steg - men visade sig vara det bästa beslutet vi kunde gjort. Beställningarna började rulla in på hemsidan och för första gången gick det helt plötsligt riktigt, riktigt bra. Det som vi tidigare sålde för på en månad kunde vi nu få in på en förmiddag. Det gick bättre än vi någonsin kunnat ana.
Det var till en början otroligt kul att se alla beställningar komma in på hemsidan samtidigt som våra sociala medier fylldes med entusiastiska kommentarer och gillningar.
Det gick så bra att det till och med gick lite för bra...
Problemen uppstår
Vi började nämligen få problem. Vi fick så många beställningar att vi helt enkelt inte kunde leverera inom rimlig tid. Folk fick vänta på tok för länge på sina paket, och de glada kommentarerna förvandlades till frågande och ibland frustrerade mail. När vi helt plötsligt hade händerna fulla blev det att svar på mailen dröjde, vilket gjorde att missnöjet utbredde sig.
Vi säga helt ärligt att våra kunder under den här perioden tyvärr inte fick den service de förtjänar.
Vår lilla lokal på 12 kvadratmeter var dessutom på tok för liten för vår nivå. Det var trångt, och det gick bara inte att producera tillräckligt i tid.
Det var minst sagt en tuff period. Men vi kom ikapp - trodde vi. När vi äntligen lyckats skicka iväg alla beställningar så trodde vi att vi kunde pusta ut. Alla kunder hade fått svar att sina mail, och vi gick ut för att fira.
Men så enkelt var det inte.
Över 500 paket dök aldrig upp hos kunderna. Vi vet ännu inte riktigt vad som hände, men någonstans under postnords hantering så försvann dem- vi fick alltså skicka om dem ännu en gång.
Sena leveranser blev därför ännu senare. Detta gjorde dessutom att nya beställningar hamnade längst bak i kön, vilket gjorde även dessa sena. Det var en slitsam period som vi ett tag aldrig trodde skulle ta slut. Vi jobbade dag och natt med att få verksamheten att fungera - ändå kändes det aldrig som att vi kom någon vart.
Det som fick oss att inte ge upp var att våra kunder var så otroligt förstående när vi förklarade situationen. De allra, allra flesta litade på att vi gjorde vårt bästa, och gav oss sitt stöd.
Det var det som gjorde så vi lyckades ta oss igenom den tuffa perioden. Vi hade aldrig orkat kämpa oss igenom kaoset om vi inte fick de stödet som vi fick.
Hur det går just nu
Sedan dess har vi flyttat in i en större lokal med bättre möjligheter. Vi har även fått förstärkning i fabriken av oerhört duktiga medarbetare. Kunder får alltid svar på sina frågor inom rimlig tid - nästan alltid inom 24 timmar.
Nu växer vi långsamt, och satsar på att alltid göra allting ordentligt. För ett tag sedan fick till och med äran att hamna på listan “103 unga företagare” av tidningen Företagaren, vilket var en enorm ära. Du kan läsa mer om det här
Målet nu är att alltid göra vårt bästa för att varje kund ska få en så underbar upplevelse som möjligt! Allt från hur paketet slås in till kundtjänst till själva bivaxdukarna ska vara 10/10 - för det vinner man på i längden!
Våra planer för framtiden
Just nu har vi en rad olika projekt igång. Förutom att förbättra verksamhetens grundläggande områden sneglar vi på nya spännande produkter, funderar på expandering till andra länder, och mycket mer.
Det var allt om oss och vår historia, och hur vi tog oss dit vi är idag. Hoppas den fick dig att vilja hänga med på vår resa mot en hållbar framtid!
Tack för att du läste!
/Leo och Sebastian
10 kommentarer
Eva-Marie
Hej! Jag har köpt både bivaxdukar och ljus av er i flera omgångar. Det har fungerat bra med leveranser och produkter. De är bra att ha som gåbortpresenter. Både jag och släktingar och vänner är mycket nöjda. Intressant att höra om er historia.
Kram Eva-Marie
Susanne
Tack, jag har fått mina dukar 💕 Att beställa och få ta del av er berättelse var riktigt kul. Det känns nästan som man själv jobbar där och känner er. Ni är väldigt gulligt personliga. Lycka till oxå i fortsättningen 💪🤓
Mikael Hedlund
Hej! Jag har varit nyfiken länge på bivaxdukar och dess förmåga, jag valde att stötta er verksamhet då Gotland ligger mig varmt om hjärtat!
RosMarie Johnson
Hej,jag blev jätteglad när jag såg er på Instagram,så enkelt att bara gå in o beställa.Tack.
Monica Granqvist
I Dag har jag gjort en beställning och det ska bli jättespännande att prova denna produkt. Bivax är ju fantastiskt inom andra områden och användes mycket förr. Bra gjort av Er, att våga satsa och kämpa. Lycka till!
Camilla
Hej
Jag funderar lite ang de rullarna jag beställde som man kunde ”starta brasor” med :) Om man använder dem till att tända i små vedpannor, så äventyrar de inte vedpannan eller ? Tänkte om vaxet eller spillrorna av askan kan göra det?
Lycka till m företaget, så kanske man kan få göra ett studiebesök hos er om man besöker Gotland :)
Mvh
Camilla W
Charlotte Gyllensten
Jag har funderat på att sy ihop stor duk till brödpåse.
Kanske kunde ni tillverka rejäla brödpåsar.
Anne Roast
Hej! Blev så himla glad att läsa om ert företags historia. Som de unga entusiaster ni är önskar jag en fortsatt god framgång! Nu har jag bara gjort en liten beställning, men återkommer säkert.
Marina
Min mamma är född på Gotland på Västlands.
Har alltid varit på Gotland, Klintehamn & Västlands.
Hon flyttade till Kiruna som 20 åring, när hon var 36 år dog hon.
Så därför betyder Gotland & släkten mycket.
Förra vintern bodde jag & min sambo i Garde 2 år, inte lika roligt.
Vi köpte ett hus i Småland Lenhovda i våras det blev vår lösning.
Det blev ett billigare alternativ.
Mina mostrar 92 & 82 år bor där kusiner mm.
Vänliga hälsningar Marina & Bror
Marina
Bra grejer.
Min mamma ät