Black Friday är inget för oss...
Anledningen är väldigt simpel och odramatisk.
Vi gör ju då anspråk på att vara ett hållbart företag, som tar ansvar och bidrar med något gott. När vi skriver det syftar vi inte endast på att vi tillverkar bivaxdukar, som är det hållbara alternativet till plastfolie.
Exempelvis har vi lanserat två produkter gjorda på rester från produktionen, eldstartare och mini-brasor, i syfte att minska vårt svinn.
Vi säljer även bivaxljus i olika former, eftersom det är bättre för människa och natur jämfört med paraffinljus.
Internt ger vi alla som jobbar för oss en schysst lön som man kan leva på, samtidigt som vi är flexibla med arbetstider och dylikt. Det ska vara en kul arbetsplats att jobba på helt enkelt.
Under 2023 har vi två gånger stöttat svenska designers och konstnärer genom att samarbeta med dem. Bland annat har vi samarbetat med David Cheung, en konstnär som lider av Aspergers, men som funnit lyckan i att rita. Sedan i våras pryder hans konst våra bivaxdukar.
Genom vår marknadsföring på sociala medier försöker vi vara så ärliga och transparenta som möjligt. Vi visar ofta upp när det inte riktigt går som vi tänkt oss, som exempelvis när vi försökte lära oss sy, eller testade vegan-receptet.
Black Friday i våra ögon är en högtid vars syfte är att hetsa och stressa folk till att överkonsumera, och kanske handla saker de egentligen inte behöver. Vi tror helt enkelt inte att det är en “högtid” som kommer vinna nobelpris i hållbarhet.
Vi vill inte bidra till konsumtionshetsen.
Vårt mål har alltid varit att skapa genuint bra produkter, som har ett hållbart syfte, som folk faktiskt har användning för, under schyssta villkor.
Självklart känns det som företagare lukrativt att hoppa på trenden, och potentiellt få ett enormt uppsving i försäljningen. När man ser andra företag brösta upp sig på Linkedin om hur mycket de sålt för blir man givetvis lite avundsjuk.
Men vi står på oss. Vi tycker bara inte att Black Friday bidrar till några sunda konsumtionsvanor.
Vårt mål är, och förbli, att vara ett hållbart företag på riktigt.
1 kommentar
Cilla H Ingman
Instämmer fullständigt! INGEN behöver “Black Friday” det är verkligen bara konsumtionshets!